Websites, slimme apparaten, het internet der dingen (IOT) het lijkt wel een stofzuiger voor het verzamelen van data, veel data. Als je naar de curves in de grafieken kijkt van hoeveelheden data die worden opgeslagen zie je dat exponentieel toenemen; “Big Data”.
Hoe ga je binnen de organisatie met Big Data om? In mijn eerste blog (Big Data Strategie, https://www.casperotto.nl/big_data_strategie) schreef ik over het opzetten van een strategie. In dit blog wil ik het hebben over de data zelf. Om de data zelf op te slaan heb je regels nodig, zie het als vaarregels, om een beetje in de analogie te blijven van mijn blog Big Data Strategie; "... Een watersportvakantie in de Nederlandse provincie Friesland ... ".
Hoe stel je deze vaarregels op, waar moet je op letten? De eerste fase is je data te classificeren in "persoonsdata" en "bedrijfsdata". Onder persoonsdata wordt grofweg alle data verstaan welke direct of indirect te herleiden is naar een individu en daar heb je een aantal gradaties in, onder andere;
Veelal gaat het bij bedrijfsdata om gevoelige data die voor de organisatie belangrijk is voor het vervaardigen van inzichten en het versterken van de concurrentiepositie. Hieronder vallen bijvoorbeeld de volgende categorieën;
Om een goed Big-Data-Plan te maken is het belangrijk je dataverzamelingen te classificeren. Bovenstaande categorieën kunnen helpen. Neem vervolgens de plaats waar de data opgeslagen wordt en toegankelijkheid onder de loep in een Risicoanalyse. Op de uitkomsten en inzichten van deze onderzoeken bouw je de regels op (‘vaarregels’) dit om zo goed als mogelijk met je gegevens om te gaan. Deze ‘vaarregels’ samen met de classificatie en risicoanalyse kun je natuurlijk laten toetsen (audit) aan wet- en regelgeving. Belangrijker nog vind ik om de opzet ook te toetsen aan ethische normen en (bedrijfs-) waarden.
Big Data wordt wel eens het digitale goud genoemd. Laten we dat digitale goud goed opbergen, er zuinig op zijn en de Big Data inzetten voor iets goeds.
Casper.
https://www.casperotto.nl/blog