Blog Layout

Big Data

Casper

Het digitale goud, de gegevens bekeken.  (click here for English version)

Websites, slimme apparaten, het internet der dingen (IOT) het lijkt wel een stofzuiger voor het verzamelen van data, veel data. Als je naar de curves in de grafieken kijkt van hoeveelheden data die worden opgeslagen zie je dat exponentieel toenemen; “Big Data”.


Hoe ga je binnen de organisatie met Big Data om? In mijn eerste blog (Big Data Strategie, https://www.casperotto.nl/big_data_strategie) schreef ik over het opzetten van een strategie. In dit blog wil ik het hebben over de data zelf. Om de data zelf op te slaan heb je regels nodig, zie het als vaarregels, om een beetje in de analogie te blijven van mijn blog Big Data Strategie; "... Een watersportvakantie in de Nederlandse provincie Friesland ... ".


Hoe stel je deze vaarregels op, waar moet je op letten? De eerste fase is je data te classificeren in "persoonsdata" en "bedrijfsdata". Onder persoonsdata wordt grofweg alle data verstaan welke direct of indirect te herleiden is naar een individu en daar heb je een aantal gradaties in, onder andere;

  • Persoonlijke data; Hier worden bijvoorbeeld adresgegevens onder verstaan.
  • Gevoelige data; Gegevens welke onder andere ras, geloof of overtuiging vastleggen.
  • Medische data; Data met een medische inslag. Bijvoorbeeld diagnoses, ziekten en medicijnen.  
  • Gedragsdata; Data welke gedrag en patronen in kaart brengt van een individu.


Veelal gaat het bij bedrijfsdata om gevoelige data die voor de organisatie belangrijk is voor het vervaardigen van inzichten en het versterken van de concurrentiepositie. Hieronder vallen bijvoorbeeld de volgende categorieën;

  • Geaggregeerde (patroon-) data; (Bedrijfs-) data welke niet te herleiden is aan een individu
  • Prijs informatie; Waaronder bijvoorbeeld data met betrekking tot marge, inkoop-, kost-, en verkoopprijs.
  • Strategisch; Data met betrekking tot bedrijfsstrategieën.


Om een goed Big-Data-Plan te maken is het belangrijk je dataverzamelingen te classificeren. Bovenstaande categorieën kunnen helpen. Neem vervolgens de plaats waar de data opgeslagen wordt en toegankelijkheid onder de loep in een Risicoanalyse. Op de uitkomsten en inzichten van deze onderzoeken bouw je de regels op (‘vaarregels’) dit om zo goed als mogelijk met je gegevens om te gaan. Deze ‘vaarregels’ samen met de classificatie en risicoanalyse kun je natuurlijk laten toetsen (audit) aan wet- en regelgeving. Belangrijker nog vind ik om de opzet ook te toetsen aan ethische normen en (bedrijfs-) waarden.


Big Data wordt wel eens het digitale goud genoemd. Laten we dat digitale goud goed opbergen, er zuinig op zijn en de Big Data inzetten voor iets goeds.


 

Casper.

https://www.casperotto.nl/

https://www.casperotto.nl/blog


Blog

Productontwikkeling (deel 4);
door Casper 26 september 2021
Eindelijk is het zo ver. Na lang testen, veranderen en ‘bij-’schaven kunnen we starten met de onthulling. Na maanden gewerkt te hebben aan het product gaat de wereld er kennis mee maken. Hoe pak je dat aan. In dit vierde deel van de reeks wil ik daar dieper op in gaan.
Productiewaardig maken
door Casper 16 mei 2021
Het idee is geboren, de ooievaar is geland. Hoe pak je als organisatie door? Welke stappen moet je nemen om het idee een goede overlevingskans te geven?
Productontwikkeling Creativiteit
door Casper 5 april 2021
Dit blog is de tweede in de serie en gaat over creativiteit in relatie tot productontwikkeling.
Productontwikkeling
door Casper 21 maart 2021
Productontwikkeling het begint vaak met een idee, een gedachte aan iets nieuws, beetje in de zin van; “Wat zou het mooi zijn als …..”. Hoe ga je daarmee om binnen een organisatie. Deel 1; "De harde aspecten".
Security by design
door Casper 31 januari 2021
Laatste tijd hoor ik er veel over in de media; - datalekken -. We leggen veel data vast in systemen welke relatief makkelijk zijn in gebruik. Wat kun je als organisatie doen om misbruik tegen te gaan?
Schaalbare Architectuur
door Casper 6 december 2020
Een ' must have ' voor iedere organisatie. (click here for English version)
User eXperience
door Casper 19 september 2020
Dit blog gaat over het ontstaan van een digitaal platform, in mijn subtitel aangegeven als ‘woud’. Steeds meer organisaties ontdekken de meerwaarde van een digitaal platform, maar worstelen met de invulling ervan.
Omnichannel
door Casper 23 augustus 2020
De afgelopen periode zijn er veel apparaten en mogelijkheden bijgekomen. We leven in een technologie tijdperk. Soms vraag ik me wel eens af of de techniek er is om ons te helpen of andersom? Omnichannel Strategie kan je daar bij helpen, mits je hem aanvliegt vanuit de gebruiker.
Headless Architecture
door Casper 1 juni 2020
Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog
Mobiele Apps
door Casper 19 april 2020
Mobiele Applicaties, ook wel Apps zijn bijna niet meer weg te denken uit marketing strategieën. Vaak zie je dat de marketingfocus ligt op het communiceren met de consument via het mobiele kanaal de zogenaamde “mobile first-”-strategie.
Meer posts
Share by: