Dit blog gaat over het ontstaan van een digitaal platform, in mijn subtitel aangegeven als ‘woud’. Steeds meer organisaties ontdekken de meerwaarde van een digitaal platform, maar worstelen met de invulling ervan.
Binnen organisaties worden antwoorden gezocht op onder andere de volgende vraagstukken; Hoe te beginnen? Voor wie is het? Wat levert het op? Dat laatste wordt door de sceptici meestal vervangen door; Wat kost het? Dat is jammer want een digitaal platform hoeft geen kostenpost te zijn bij een juiste business case. Immers ' wat levert het op ' is een resultaat van opbrengst minus de kosten. Let er op dat onder ' wat levert het op ' niet alleen geld valt, maar ook marktpositie, doorgroei potentie, slagkracht en klantbinding.
Hoe start je nu zo’n digitaal portaal? Misschien is de volgorde in de subtitel je opgevallen; functionaliteit , techniek en ideeën . Dat is vaak hoe ik zie dat een organisatie een poging waagt om een klantportaal te realiseren. Vanuit een specifieke functionele behoefte wordt er een set van functionaliteiten (scope) afgebakend, het zogenaamde ‘MVP’ (Minimum Viable Product). Aan de techniek de eer om dit te realiseren. Gedurende het realiseren ontstaan er allerlei nieuwe ideeën waardoor de scope onder druk komt te staan, het ‘MVP’ verandert en de deadlines verschuiven. Erger is dat, als je niet oppast, ook de focus verdwijnt en het hele project een andere wending krijgt. Naast al het voorgaande houdt vooral het belang van je klant in het oog. Zet de klant centraal in elke discussie. Is het voor de klant logisch, voegt het iets toe? Kan de klant logisch, eenvoudig en veilig door het woud lopen?
Ideeën ontstaan meestal als een groep gefocust bezig is en de vraagstukken van meerdere kanten – multidisciplinair - bekijkt. Liefst met de digitale mogelijkheden in het achterhoofd van de huidige tijd. ' Een oldtimer kan soms een statement zijn maar in deze context wil je een auto met de juiste techniek aan board. ' Starten met alleen de focus op functionaliteit of alleen op techniek is dus niet handig. Luister naar elkaar, waardeer elkaars expertise. Laat de klant (gebruiker) een centrale rol in nemen, het gaat immers ook om de ervaring van de gebruiker de '... User eXperience ...' .
Casper.
https://www.casperotto.nl/blog