Blog Layout

User eXperience

Casper

Een klantreis door een woud van functionaliteit, techniek en ideeën.  (click here for English version)

Dit blog gaat over het ontstaan van een digitaal platform, in mijn subtitel aangegeven als ‘woud’. Steeds meer organisaties ontdekken de meerwaarde van een digitaal platform, maar worstelen met de invulling ervan.

 

Binnen organisaties worden antwoorden gezocht op onder andere de volgende vraagstukken; Hoe te beginnen? Voor wie is het? Wat levert het op? Dat laatste wordt door de sceptici meestal vervangen door; Wat kost het? Dat is jammer want een digitaal platform hoeft geen kostenpost te zijn bij een juiste business case. Immers ' wat levert het op ' is een resultaat van opbrengst minus de kosten. Let er op dat onder ' wat levert het op ' niet alleen geld valt, maar ook marktpositie, doorgroei potentie, slagkracht en klantbinding.

 

Hoe start je nu zo’n digitaal portaal? Misschien is de volgorde in de subtitel je opgevallen; functionaliteit , techniek en ideeën . Dat is vaak hoe ik zie dat een organisatie een poging waagt om een klantportaal te realiseren. Vanuit een specifieke functionele behoefte wordt er een set van functionaliteiten (scope) afgebakend, het zogenaamde ‘MVP’ (Minimum Viable Product). Aan de techniek de eer om dit te realiseren. Gedurende het realiseren ontstaan er allerlei nieuwe ideeën waardoor de scope onder druk komt te staan, het ‘MVP’ verandert en de deadlines verschuiven. Erger is dat, als je niet oppast, ook de focus verdwijnt en het hele project een andere wending krijgt. Naast al het voorgaande houdt vooral het belang van je klant in het oog. Zet de klant centraal in elke discussie. Is het voor de klant logisch, voegt het iets toe? Kan de klant logisch, eenvoudig en veilig door het woud lopen?


Ideeën ontstaan meestal als een groep gefocust bezig is en de vraagstukken van meerdere kanten – multidisciplinair - bekijkt. Liefst met de digitale mogelijkheden in het achterhoofd van de huidige tijd. ' Een oldtimer kan soms een statement zijn maar in deze context wil je een auto met de juiste techniek aan board. ' Starten met alleen de focus op functionaliteit of alleen op techniek is dus niet handig. Luister naar elkaar, waardeer elkaars expertise. Laat de klant (gebruiker) een centrale rol in nemen, het gaat immers ook om de ervaring van de gebruiker   de '... User eXperience ...' .   



Casper.

https://www.casperotto.nl/ 

https://www.casperotto.nl/blog


Blog

Productontwikkeling (deel 4);
door Casper 26 september 2021
Eindelijk is het zo ver. Na lang testen, veranderen en ‘bij-’schaven kunnen we starten met de onthulling. Na maanden gewerkt te hebben aan het product gaat de wereld er kennis mee maken. Hoe pak je dat aan. In dit vierde deel van de reeks wil ik daar dieper op in gaan.
Productiewaardig maken
door Casper 16 mei 2021
Het idee is geboren, de ooievaar is geland. Hoe pak je als organisatie door? Welke stappen moet je nemen om het idee een goede overlevingskans te geven?
Productontwikkeling Creativiteit
door Casper 5 april 2021
Dit blog is de tweede in de serie en gaat over creativiteit in relatie tot productontwikkeling.
Productontwikkeling
door Casper 21 maart 2021
Productontwikkeling het begint vaak met een idee, een gedachte aan iets nieuws, beetje in de zin van; “Wat zou het mooi zijn als …..”. Hoe ga je daarmee om binnen een organisatie. Deel 1; "De harde aspecten".
Security by design
door Casper 31 januari 2021
Laatste tijd hoor ik er veel over in de media; - datalekken -. We leggen veel data vast in systemen welke relatief makkelijk zijn in gebruik. Wat kun je als organisatie doen om misbruik tegen te gaan?
Schaalbare Architectuur
door Casper 6 december 2020
Een ' must have ' voor iedere organisatie. (click here for English version)
door Casper 4 oktober 2020
Websites, slimme apparaten, het internet der dingen (IOT) het lijkt wel een stofzuiger voor het verzamelen van data, veel data. Als je naar de curves in de grafieken kijkt van hoeveelheden data die worden opgeslagen zie je dat exponentieel toenemen; “Big Data”.
Omnichannel
door Casper 23 augustus 2020
De afgelopen periode zijn er veel apparaten en mogelijkheden bijgekomen. We leven in een technologie tijdperk. Soms vraag ik me wel eens af of de techniek er is om ons te helpen of andersom? Omnichannel Strategie kan je daar bij helpen, mits je hem aanvliegt vanuit de gebruiker.
Headless Architecture
door Casper 1 juni 2020
Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog
Mobiele Apps
door Casper 19 april 2020
Mobiele Applicaties, ook wel Apps zijn bijna niet meer weg te denken uit marketing strategieën. Vaak zie je dat de marketingfocus ligt op het communiceren met de consument via het mobiele kanaal de zogenaamde “mobile first-”-strategie.
Meer posts
Share by: