Blog Layout

Product Development (part 4); "further development" (English Version)

Casper

The Show must go on ....

Finally the time has come. After a long time of testing, changing and fine-tuning, we can start with the unveiling. After months of working on the product, the world will get to know it. How do you handle that. In this fourth part of the series I want to go into more detail.


Product Development, Part 4, “The Show Must Go On”.

You face a big decision; “Reveal the product and show it to the world. After all, you can only introduce your product once, right? I think it can be done better in phases. Small steps. Just think; You also learn to walk first and only then can you train for a marathon. Introduce your product within a limited group first. Call it "Beta Version" and collect feedback. Make sure you have good contact with the users. You will be amazed at how well the words 'Beta Version' works. Users feel involved in the development, especially if they are listened to. The feeling of being part of an exclusive group is still appealing. This group has the opportunity to become an ambassador for your product in the early days. Don't be afraid to make mistakes, but above all to admit them. If something doesn't work, acknowledge it, change it and move on.


During the pilot or 'Beta' phase you can already make plans to roll out the product to a larger audience. Important factors to consider are:

  • Planning: When is it useful to release? Are there other major events that overshadow my product launch?
  • Availability: When I launch the product, can the new users start using it right away?
  • Accessibility: Is the product directly accessible or do other aspects have to be arranged by the user first? A good example was the introduction of a government website, but to register on it you first need DigiD.
  • Scalability: Is there enough capacity? If it's a success (and you hope it does), don't spoil the fun because the system can't handle the demand.


Then you want to add new options, the further development of the product. There was no time or space for that in the MVP. It is important to create a program. Not everything can be done at once. Make it clear, transparent and alternate visible things with less visible improvements. It would be nice if there were themes in the program. This helps to set and maintain the focus of the teams. The user group will then also understand better that other features outside the theme will have to wait a while.


One of the major pitfalls is that organizations only start thinking about further development after the MVP. This creates a gap between the first (MVP) release and the subsequent second release. There is a chance that users will drop out because the MVP product offers too little added value. In practice, it is very difficult to get these users who have dropped out 'on board' again. So plan well and work ahead where possible. Make sure new options are added quickly. Rather in small steps than waiting a long time for a major release, after all “The Show must go on”.


Above all, don't forget to put the spotlight on the people who have worked hard for months on this. Those are the real stars in the show, give them credit and appreciate them. Make it a party. You're going to need them during the program.



Casper.

https://www.casperotto.nl/en-gb/home

https://www.casperotto.nl/en-gb/blog


Blog

Productontwikkeling (deel 4);
door Casper 26 september 2021
Eindelijk is het zo ver. Na lang testen, veranderen en ‘bij-’schaven kunnen we starten met de onthulling. Na maanden gewerkt te hebben aan het product gaat de wereld er kennis mee maken. Hoe pak je dat aan. In dit vierde deel van de reeks wil ik daar dieper op in gaan.
Productiewaardig maken
door Casper 16 mei 2021
Het idee is geboren, de ooievaar is geland. Hoe pak je als organisatie door? Welke stappen moet je nemen om het idee een goede overlevingskans te geven?
Productontwikkeling Creativiteit
door Casper 5 april 2021
Dit blog is de tweede in de serie en gaat over creativiteit in relatie tot productontwikkeling.
Productontwikkeling
door Casper 21 maart 2021
Productontwikkeling het begint vaak met een idee, een gedachte aan iets nieuws, beetje in de zin van; “Wat zou het mooi zijn als …..”. Hoe ga je daarmee om binnen een organisatie. Deel 1; "De harde aspecten".
Security by design
door Casper 31 januari 2021
Laatste tijd hoor ik er veel over in de media; - datalekken -. We leggen veel data vast in systemen welke relatief makkelijk zijn in gebruik. Wat kun je als organisatie doen om misbruik tegen te gaan?
Schaalbare Architectuur
door Casper 6 december 2020
Een ' must have ' voor iedere organisatie. (click here for English version)
door Casper 4 oktober 2020
Websites, slimme apparaten, het internet der dingen (IOT) het lijkt wel een stofzuiger voor het verzamelen van data, veel data. Als je naar de curves in de grafieken kijkt van hoeveelheden data die worden opgeslagen zie je dat exponentieel toenemen; “Big Data”.
User eXperience
door Casper 19 september 2020
Dit blog gaat over het ontstaan van een digitaal platform, in mijn subtitel aangegeven als ‘woud’. Steeds meer organisaties ontdekken de meerwaarde van een digitaal platform, maar worstelen met de invulling ervan.
Omnichannel
door Casper 23 augustus 2020
De afgelopen periode zijn er veel apparaten en mogelijkheden bijgekomen. We leven in een technologie tijdperk. Soms vraag ik me wel eens af of de techniek er is om ons te helpen of andersom? Omnichannel Strategie kan je daar bij helpen, mits je hem aanvliegt vanuit de gebruiker.
Headless Architecture
door Casper 1 juni 2020
Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog
Meer posts
Share by: