Blog Layout

#Stay@home

Casper

Verveling en fouten een ideale combinatie?  (click here for English version)

Binnen blijven, weken achtereen, de verveling slaat toe. Is dat slecht? Er zijn onderzoeken die beweren dat je verveling nodig heb om creativiteit te ontwikkelen. Nu ten tijden van thuisblijven, #stay@home, slaat de verveling toe. Tijd om te ‘klooien’ met ‘what-ever-it-is’. Op social media zie je de meest creatieve uitingen voorbij komen. Vaak gemaakt met beperkte middelen. Die kunnen alleen maar bedacht zijn uit pure verveling.   

Als we bovenstaande beschouwen in het kader van innovatie, zie ik een paar belangrijke ingrediënten om te komen tot ‘iets’ nieuws. Ten eerste; Verveling. Tijd en ruimte om je gedachte ergens rustig over te kunnen laten gaan. Ten tweede; Schaarste. Door schaarste word je vindingrijk en combineer je dingen die je normaal gesproken niet zou overwegen. Ten derde; Lef. De durf om zaken uit te proberen en vol te houden. Ten vierde; Vertrouwen. In een vertrouwde omgeving, Niet bang te hoeven zijn om fouten te maken. En als vijfde: Doorzetten. Blijven proberen, volhouden tot het lukt. Niet opgeven bij de eerste keer, gewoon doorgaan. Eventueel plan aanpassen en opnieuw proberen. Uiteraard helpen een aantal katalysatoren bij de bovenstaande punten zoals; humor, noodzaak en saamhorigheid. 
 
In een innovatieve organisatie is het belangrijk om invulling te geven aan de bovenstaande punten. Verveling; medewerkers moeten de tijd krijgen ergens over na te kunnen en mogen denken, zonder dat ze gebombardeerd worden met hoeveelheden werk en deadlines. Schaarste; Stimuleer medewerkers eerst iets op te zetten met beperkte middelen. Dan is het maar niet zo fancy in het begin. Hierdoor wordt de (budget) druk ook een stuk minder. Vertrouwen; Geef je medewerkers vertrouwen in niet alleen het ‘lukken’ van iets maar ook in het ‘mislukken’. Dat laatste in misschien nog wel belangrijker dan het eerste. Zelf geef ik stee vast medewerkers een target mee van ‘Minimaal 5 fouten per jaar maken’. Dat blijkt nog lastiger dan gedacht voor de medewerkers kan ik je zeggen. Uiteraard moeten ze, zodra ze een ‘fout’ hebben gemaakt het eerlijk toegeven. Standaard heb ik twee checkvragen; 1 – Maakte je de fout met opzet, expres? Als dat het geval blijkt is het geen fout meer maar opzet. Dan volgt er een ander gesprek. 2 – Wat heb je van de fout geleerd? Als je de fout herkent als leermoment dan is het van nut om deze situatie te ervaren. Dat is de reden waarom ik een paar zinnen terug het woord fout tussen aanhalingstekens heb geplaatst. De fout wordt een leermoment. Op deze manier stimuleer je medewerkers om ook een keer ‘iets nieuws’ te proberen en niet altijd te kiezen voor het vertrouwde, Lef en Doorzetten. Stimuleer je medewerkers niet te stoppen bij de eerste tegenslag, zet door. Maar wees realistisch. Werkt het niet? Probeer gerust iets anders.

In de tijd van thuiszitten, vervelen zouden er dus hele mooie innovatieve ideeën kunnen groeien en bloeien. Zoek elkaar op, natuurlijk niet letterlijk! Wissel ideeën en gedachten uit. Probeer iets geks, maak bijvoorbeeld gebruik van de katalysator humor. Ik zeg: “… doe eens creatief, stay safe, #stay@home … “.


Casper.

Blog

Productontwikkeling (deel 4);
door Casper 26 september 2021
Eindelijk is het zo ver. Na lang testen, veranderen en ‘bij-’schaven kunnen we starten met de onthulling. Na maanden gewerkt te hebben aan het product gaat de wereld er kennis mee maken. Hoe pak je dat aan. In dit vierde deel van de reeks wil ik daar dieper op in gaan.
Productiewaardig maken
door Casper 16 mei 2021
Het idee is geboren, de ooievaar is geland. Hoe pak je als organisatie door? Welke stappen moet je nemen om het idee een goede overlevingskans te geven?
Productontwikkeling Creativiteit
door Casper 5 april 2021
Dit blog is de tweede in de serie en gaat over creativiteit in relatie tot productontwikkeling.
Productontwikkeling
door Casper 21 maart 2021
Productontwikkeling het begint vaak met een idee, een gedachte aan iets nieuws, beetje in de zin van; “Wat zou het mooi zijn als …..”. Hoe ga je daarmee om binnen een organisatie. Deel 1; "De harde aspecten".
Security by design
door Casper 31 januari 2021
Laatste tijd hoor ik er veel over in de media; - datalekken -. We leggen veel data vast in systemen welke relatief makkelijk zijn in gebruik. Wat kun je als organisatie doen om misbruik tegen te gaan?
Schaalbare Architectuur
door Casper 6 december 2020
Een ' must have ' voor iedere organisatie. (click here for English version)
door Casper 4 oktober 2020
Websites, slimme apparaten, het internet der dingen (IOT) het lijkt wel een stofzuiger voor het verzamelen van data, veel data. Als je naar de curves in de grafieken kijkt van hoeveelheden data die worden opgeslagen zie je dat exponentieel toenemen; “Big Data”.
User eXperience
door Casper 19 september 2020
Dit blog gaat over het ontstaan van een digitaal platform, in mijn subtitel aangegeven als ‘woud’. Steeds meer organisaties ontdekken de meerwaarde van een digitaal platform, maar worstelen met de invulling ervan.
Omnichannel
door Casper 23 augustus 2020
De afgelopen periode zijn er veel apparaten en mogelijkheden bijgekomen. We leven in een technologie tijdperk. Soms vraag ik me wel eens af of de techniek er is om ons te helpen of andersom? Omnichannel Strategie kan je daar bij helpen, mits je hem aanvliegt vanuit de gebruiker.
Headless Architecture
door Casper 1 juni 2020
Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog
Meer posts
Share by: